Навчаємось з мамою

Математика для малюків

Якщо ви вирішили організувати заняття математикою вдома з дитиною 4-5 років, основну увагу потрібно звернути не лише на виконання завдань, а і на розвиток інтересу до навчання. Деякі методичні рекомендації допоможуть вам правильно підійти до цього питання.

Для кращого засвоєння матеріалу дитиною виділіть для себе теми, які б ви хотіли опрацювати, повертайтесь до виконаних завдань з певною періодичністю та повторно опрацьовуйте ці завдання, спираючись на набутий досвід. Прокоментуємо окремі теми.

Величина предметів

Основна мета цієї теми – навчити дітей правильно вживати в мовленні параметри предметів, які порівнюють: довгий, короткий, вищий, нижчий і т.д. Тому важливо, щоб діти кілька разів промовляли результати порівняння, показуючи конкретні предмети.

Наприклад: «Цей песик (показує) менший від цього (показує), а цей (показує) більший від цього».

Геометричні фігури

Діти мають навчитися розрізняти геометричні фігури, правильно їх називати. Доцільно пропонувати малювати, обводити, зафарбовувати фігури. Цікавими є для дітей танаграми (малюнок з геометричних фігур). Зафарбовуючи кожну частину, дитина називає її: «Це – трикутник, це коло, круг». Після зафарбування фігур доцільно ще раз у цілому розглянути весь предмет (машинка з геометричних фігур чи паротяг), знайти однакові за формою фігури, полічити їх.

Важливим завданням є спостереження за оточуючими предметами , визначення їх форми («На яку геометричну фігуру схожий цей предмет?») . Розвивальною вправою є ланцюжок з геометричних фігур. Дорослий малює рядочок геометричних фігур, а малюк продовжує його шукаючи певну закономірність.

Орієнтування у просторі.

Діти мають набути навичок розрізняти такі поняття, як рядок і стовпчик. За зразком потрібно виконати достатньо вправ, щоб діти навчилися добре орієнтуватися у цих поняттях.

Іншим завданням цієї теми є навчання дітей орієнтуватися на площині сторінки: вліво, вправо, вверх, униз та ін. Визначати правильно рух транспорту, зображеного на малюнку, дітям ще нелегко. Тому запропонуйте такий спосіб. Дитина кладе руки на краї аркуша паперу і міркує: машина рухається в напрямі до лівої руки, отже, вона рухається справа на наліво. (Аналогічно і рух зліва направо).

Множина.

У цій темі допоможіть дитині уточнити уявлення про такі поняття: всі, будь-який, більше, менше, стільки ж. Особливу увагу треба приділяти вправам на вміння порівнювати предмети за кількістю та визначати співвідношення більше, менше, порівну.

Число і цифра.

Основними завданнями цієї теми є такі:

  • лічба предметів у межах кожного числа чисел першого десятка;
  • розрізнення цифр, що позначають числа в межах 10;
  • сприймання групи предметів, перелічування їх і називання числа;
  • усвідомлення того, що кожне нове число утворюється шляхом приєднання (додавання) 1 до попереднього числа;
  • навчитися називати числа від 1 до 10, від 10 до 1.

Ці завдання реалізуються комплексно. Під час лічби предметів потрібно дотримуватись таких правил: дитина торкається предметного малюнка і називає число. Потрібно стежити, щоб вона не пропускала і не лічила двічі одні і ті самі малюнки.

Додавання і віднімання.

Опрацьовуючи завдання, потрібно, щоб діти насамперед усвідомили зміст дії додавання і зміст дії віднімання. Дія додавання в уявленні дітей має стати як об’єднання груп предметів, як дія, коли знаходять більше число. Тому важливо поєднувати цю дію зі словами «прилетів», «прибігли» і т.п. і ставити щоразу питання: «Більше чи менше число знаходимо?» Діти вчаться читати приклад, знаходити результат додавання способом перелічування всіх предметів.

Зміст дії віднімання осмислюється як вилучення частини із множини, пов’язується зі словами «втік», «відлетів», «з’їли» і т.п., коли знаходять менше число. Виконуючи завдання, діти повинні навчитися відповідати на запитання: «Скільки стало?» (для додавання) і «Скільки залишилося?» (для віднімання).

Велику увагу приділяйте розгляду складу числа від 3 до 10. Склад числа пов’язується з додаванням і записом відповідного прикладу.

Склад числа.

Основне завдання цієї теми є усвідомлення і запам’ятовування, з яких двох менших чисел складається кожне число від 2 до 10.

Орієнтування у часі.

Ця тема ставить за мету уточнити уявлення дітей про такі часові поняття: вранці, вдень, ввечері, вночі, сьогодні,вчора, завтра; дні тижня.

Казкові ситуації.

Основна мета цих завдань – складання й розв’язування задач. Однак за малюнком можна поставити безліч питань математичного змісту. Нехай діти самостійно поставлять запитання зі словом «Скільки…?», яке передбачає перелічення предметів; зі словами «Скільки всього…?».

Наприклад: «У рака зліва одна клешня і справа – одна. Скільки всього клешень у рака?», «Зверху на малюнку зображена 1 тваринка, а знизу -2. Скільки всього тваринок зверху і знизу?».

 

Матеріал підготували
інструктори з раннього розвитку дітей
Олена Марченко та Ліна Соколовська

За матеріалами книги «Математична скарбничка»
Л.П. Кочина, Н.І. Литвиненко, Л.М. Карасьова.

Оцініть статтю
ПоганоТак собіДобреДуже добреВідмінно!
Рейтинг: 3,09 (11 оцінок)


« Перелік статтей у розділі "Навчаємось з мамою"